محل تبلیغات شما

خداوند در آيه ۳۰ سوره مباركه انبياء مي‌فرمايد: . وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ». و هر چيز زنده‌اي را از آب پديد آورديم، آيا(باز هم) ايمان نمي‌آوريد؟». برخي مفسرين به قرينه آيه ۴۵ سوره مباركه نور كه مي‌فرمايد: وَاللَّهُ خَلَقَ كُلَّ دَابَّةٍ مِن مَّاء.»و خدا هر جنبنده‌ای را از آب بيافريد.»، واژه جَعَلَ» را به معني خلق گرفته‌اند(۱و۲و۳). گرچه اين معنا مي‌تواند يكي از كامل‌ترين معاني آيه باشد ولي تمام آن نيست و انحصار آن در معناي خلق صحيح به‌نظر نمي‌رسد. زيرا اولا استدلال به آيه سوره نور تمام نيست، چون آب در آيه مذكور نكره بوده و مي‌تواند تنويع را برساند كه احتمالا نظر به آبي خاص يا تركيبات ويژه مانند نطفه دارد كه نتيجه آن گوناگوني جانوران است(۴)، چرا كه در ادامه نيز مي‌فرمايد: . فَمِنْهُم مَّن يَمْشِي عَلَى بَطْنِهِ وَمِنْهُم مَّن يَمْشِي عَلَى رِجْلَيْنِ وَمِنْهُم مَّن يَمْشِي عَلَى أَرْبَعٍ يَخْلُقُ اللَّهُ مَا يَشَاء إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ». بعضی از آنها بر شکم می روند وبعضی بر دوپا می روند و بعضی بر چهار پا می روند خدا هر چه بخواهد می آفريند زيرا خدا بر هر کاری تواناست».

اما واژه ماء» در آيه ۳۰ سوره انبياء معرفه بوده و ال» آن مي‌تواند عهد ذهني بوده و اشاره به همين آب معهود باشد. در نتيجه با متفاوت شدن اين دو ايه، استدلال از يكي بر ديگري با مشكل مواجه مي‌شود. همچنين در صورتي‌كه فقط همين معني اراده شده بود، به جايجَعَل» از همان مادهخلق» استفاده مي‌شد، اما باتوجه به تاثيراتي كه آب در كليه مراحل حيات دارد، به‌نظر مي‌رسد واژهجَعَل» مي‌تواند معاني وسيع‌تري شامل شروع حيات، بقاء حيات و تامين بسياري از شرايط حيات را هم در برگيرد

چهل روش صرفه جویی در مصرف آب

و هر چيز زنده‌اي را از آب پديد آورديم

تكامل بيولوژيك بدون وجود آب بي‌معني است

آيه ,آب ,كه ,سوره ,مي‌تواند ,عَلَى ,مَّن يَمْشِي ,را از ,می روند ,بوده و ,يَمْشِي عَلَى ,مَّن يَمْشِي عَلَى

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

عباس بیگدلی